نویسنده و کارگردان : نرگش آبیار
تهیه کننده : ابوذر پور محمدی، محمدحسین قاسمی
بازیگران : مریلا زارعی، مهران احمدی، جواد عزتی، گلاره عباسی، یداله شادمانی، حسام بیگدلو، زهرا مرادی، سامان صفاری، مهیا دهقانی
عوامل فیلم شیار 143 :
مدیر فیلمبرداری: پیمان شادمانفر/ صدابردار: کامران کیانارثی/ طراح گریم: سودابه خسروی/ طراح صحنه و لباس: کامیاب امینعشایری/ تدوین: پیمان خاکسار/ موسیقی: مسعود سخاوت دوست/ طراحی و ترکیب صدا: آرش قاسمی/ صداگذار: محمد مهدی جواهری زاده/ عکاس: حمید جانیپور/ تصویربردار پشت صحنه: فرید ناظر فصیحی
خلاصه فیلم شیار 143 :
الفت چشم انتظار پسرش است که خبر خوبی از راه میرسد اما امتحان بزرگی در راه است …
درباره کارگردان :
آسمونی : فیلم «شیار 143» به کارگردانی نرگس آبیار از 21 آبان ماه به سرگروهی سینما آزادی اکران می شود. این فیلم در ژانر دفاع مقدس به موضوع مادران در دوران دفاع مقدس می پردازد. فیلم «شیار 143» موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، بهترین بازیگر زن و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت، جایزه بهترین بازیگر زن هشتمین جشن منتقدان و نامزد بهترین بازیگر زن جشنواره آسیا پاسیفیک شده است. این فیلم در جشنواره بوسان و جشنواره فیلم صلح نیز به نمایش درآمده است.
مراسم افتتاحیه اکران فیلم «شیار 143» با حضور 143 مادر شهید و برخی مقامات لشکری و کشوری و هنرمندان در برج میلاد افتتاح شد.
فیلم «شیار 143» در سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت. این فیلم توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردم، بهترین بازیگر زن و جایزه ویژه هیئت داوران بهترین کارگردانی را دریافت کند و نامزد بهترین فیلم، بهترین موسیقی، بهترین صدا و بهترین چهره پردازی شود.
واکنش ها نسبت به فیلم شیار 143 :
رهبر معظم انقلاب :
فیلم خیلی خوبی بود هم از لحاظ داستان که یکی از کمبودهای اکنون سینماست و هم پیچ داستانی خوبی داشت که خوب هم باز میشود؛ هم از لحاظ کارگردانی و هم از لحاظ بازی سنگ تمام گذاشته شده، از لحاظ محتوا این فیلم ارزشی بود.
ابراهیم حاتمی کیا :
الفت با نقش آفرینی مریلا زارعی مانند حاج کاظم فیلم آژانس شیشه ای هم در سینما و هم در ذهن مردم به خوبی به یادگار باقی خواهد ماند.
کمال تبریزی :
فیلمی ست که حس لطیف زنانه در آن قوی است و ما به این گونه فیلم ها در سینما کشورمان نیاز داریم.
آهو خردمند :
زیبا ترین بازی عمرم را در «شیار ۱۴۳» دیدم.
مهران احمدی :
«شیار143» اثری ماندگار در سینمای ایران خواهد شد.
عبدالجبار کاکایی :
یکی از بهترین آثار دفاع مقدسی بود که تا به حال دیده ام.
حواشی شیار 143 :
فیلم «شیار 143» با اقتباس از رمان “چشم سوم” ساخته شده است.
تیزر 2 دقیقه ای از فیلم «شیار 143» به موسسه خیریه «همدم» در مشهد مقدس تقدیم شده است.
نرگس آبیار درباره فیلمنامه «شیار 143» و فیلم های دفاع مقدس گفت:
“من فیلمنامه شیار 143 را که به خیلی از دوستان نشان دادم؛ میگفتند که این را کار نکن. مادر شهید گمنام خیلی کار شده است. چرا باید درباره سینمای جنگ دافعه وجود داشته باشد؟ بخشی از زندگی ما و تاریخ ماست و میتوانیم نگاه اجتماعی نسبت به آن داشته باشیم. البته ساخت فیلمهای ضعیف و شعاری و بدون اینکه بخواهند واقعیت جنگ را نشان بدهند، فضا را خراب کرده است. برخی متولیان امر بودجههای کلانی در اختیار برخی قرار دادهاند که ضعیف بوده و نتوانسته حق مطلب را ادا کن.”
فرزند شهید باکری با دیدن فیلم «شیار143» تحت تاثیر قرار گرفت و در مصاحبه ای گفت:
“من نمیدانم مردم عادی تا چه اندازه این موضوع را حس میکنند، اما برای ما که طی سالهای گذشته با این موضوع مواجه بودهایم، این مساله بسیار ملموس بود. این فیلم به نظر من اگرچه تلخ بود، اما زندگی صدها آدم بود که این شرایط را تجربه کردهاند. شاید یکی از نقاط قوت فیلم حس زنانه آن باشد. این حس را تنها یک مادر میتواند درک کند و به نظرم یک زن واقعا بهتر میتواند این مساله را به تصویر بکشد. “
نظر منتقدان :
هومن داودی :
درست است که فضاسازی یکی از مهمترین عوامل موفقیت یک فیلم است اما شیار ۱۴۳ با این پیشفرض غلط ساخته شده که فضاسازی همه چیز است. احتمالاً فیلمساز فکر کرده با رعایت لهجهها و فیلمبرداری خوب و در مجموع درآوردن حسوحال حاکم بر فضای روستایی میتواند با رها کردن مادر منتظر دردکشیده در این اقلیم کمتر دیدهشده بر تماشاگران تأثیر بگذارد و با بازخوانی مداوم موقعیتهای تکراری فیلمی بلند بسازد. ولی ثمرهی این رویکرد ارمغانی جز ملال ندارد…
علیرضا حسنخانی :
شیار ۱۴۳ نشان میدهد علیرغم ادعای بزرگان و بودجههای چندین میلیاردی که برای فیلمهایشان از نهادهای دولتی میگیرند، جوانانی در گوشهوکنار این خاک هستند که قابلیتها و ایدههایشان در فیلمسازی از خیلی از این کارگردانهای به اصطلاح «کاربلد» بیشتر است و با بودجههایی به مراتب کمتر، فیلمهای بسیار بهتری درست میکنند.
یزدان سلحشور :
. فیلمی که به راحتی میتوانست با روایتی سرراست و خطی و ایدهای که بارها و بارها سینما و تلویزیون ایران سراغش رفتهاند، بدل به یکی از بیرمقترین فیلمهای جشنواره شود اما انتخاب بهترین شیوه روایت این قصه و چاشنی کردن طنز و کُنشمندی دیالوگهای ساده اما مؤثر، فیلم را به یکی از بهترین فیلمهای 30 سال اخیر سینمای ایران بدل کرد.
سحر عصرآزاد :
فیلم اهمیت اصلی خود را از زاویه نگاهش به جنگ میگیرد که متعلق به امروز و گذر سه دهه از جنگ است. نگاهی که جنگ را از هر نوعش تقدیس نمیکند و با محوریت دادن به عشق مادر و فرزندی، به نوعی این عشق را بر همه چیز و همه کس رجحان میدهد.
حسین عیدیزاده :
«شیار 143» فیلمی جذاب است که برخلاف بسیاری از فیلمهای جشنواره فقط شروع نمیشود، بلکه میانه دارد و به شکلی درخور به پایان میرسد. این انسجام مدیون فیلمنامه آبیار است که برای لحظهای از شخصیت الفت دور نمیشود و در همه جا او را دنبال میکند (کاش آن یک صحنه رویا دیدن شخصیت جواد عزتی نبود و آنچه را پسر الفت در خواب به او میگوید، فقط میشنیدیم) و همین برگ برنده فیلم است.